dc.description.abstract | Us presentem l’edició del 2010 de l’Anuari estadístic d’accidents de trànsit
a Catalunya. Aquesta publicació recull les dades d’accidentalitat i d’aquells
factors que l’afavoreixen, hi intervenen o hi incideixen.
Des de la seva creació, el Servei Català de Trànsit ha treballat amb convenciment
per millorar la precisió estadística pel que fa al recull i tractament
de les dades d’accidents de trànsit, aconseguint així que aquest document
es converteixi en un instrument útil per conèixer amb detall les xifres, tant
de víctimes com d’accidentalitat.
La seguretat viària i la reducció de les xifres de sinistralitat a les carreteres
ja fa anys que es va convertir en una veritable qüestió social i en un objectiu
prioritari per a la Generalitat, i també per a la majoria de ciutadans i
ciutadanes, que volen gaudir d’una mobilitat segura i sense riscos.
Després d’un decenni de polítiques de seguretat viària valentes i d’un
ampli treball de conscienciació, podem afirmar que, com a societat, Catalunya
ha assolit amb escreix l’objectiu de la Unió Europea, fixat en el
Llibre blanc sobre la política europea de transport, de reduir l’any 2010
el nombre de morts a la xarxa viària a la meitat respecte de l’any 2000.
Aquest canvi de paradigma i escenari ens ha portat al fet que, gràcies
a les mesures implementades i a l’esforç de la societat catalana, des del
2000 s’hagi aconseguit salvar la vida de 2.896 ciutadans. Però malgrat el
descens sostingut de l’accidentalitat i la mortalitat a les nostres carreteres,
durant l’any 2010 a Catalunya es van produir 24.132 accidents, amb 32.668
víctimes, 388 morts (a 30 dies) i 1.958 ferits greus.
Aquestes dades estadístiques d’entrada resulten fredes, però cal tenir
sempre present que darrere de cadascuna hi ha una tragèdia, una vida
perduda o esquinçada, i, per això, cal continuar treballant sense defallir
per anar reduint any rere any el nombre de víctimes mortals.
Amb el propòsit de no conformar-nos i seguir avançant en matèria de
seguretat viària, el 7 de juny passat, el Govern va aprovar el Pla de seguretat
viària 2011-2013 amb l’objectiu de sistematitzar el conjunt de
mesures, recursos i accions necessàries que han de permetre aconseguir
el propòsit de la reducció de la sinistralitat viària, fixant com a objectiu
prioritari reduir almenys un 15% el nombre de morts i ferits greus que
es van registrar l’any 2010. En aquest sentit, cal fer èmfasi que el nou Pla
marca una nova fita en centrar la seva atenció també en els ferits greus,
ja que aquest indicador ens permetrà apreciar una imatge més fidedigna
de les conseqüències de la sinistralitat viària. | ca |