Los planes de autoprotección como instrumento técnico y educativo
Document Type
Article
Abstract
El presente artículo pretende sintetizar algunas consideraciones técnicas, legislativas y pedagógicas
sobre los planes de autoprotección y su potencial educativo. Partimos, por tanto,
del valor de la cultura de la prevención como un enfoque de la seguridad en los establecimientos
docentes que han visto evolucionar los postulados sobre esta área, desde planteamientos
extremos claramente terapéuticos, hasta enfoques más recientes de orientación
específica y preventiva. Se revisa también la evolución normativa y pedagógica de los
planes de autoprotección, los cuales, en el marco de una escuela que promueve la seguridad,
se convierten, además de en un protocolo de gestión, en un instrumento para concienciar
y educar en los hábitos y en las pautas para llevar una vida saludable y más segura. Finalmente,
se analiza la estructura de los planes de autoprotección desde un enfoque cultural
basado en la seguridad integral.
Aquesta aportació vol resumir algunes consideracions de caire tècnic, legislatiu i pedagògic
sobre els plans d’autoprotecció. Partim, per tant, del valor de la cultura de la prevenció
com a enfocament de la seguretat dels centres educatius, que han vist evolucionar els
postulats sobre aquesta àrea, des de plantejaments extrems clarament terapèutics, fins a
enfocaments més d’orientació específica i preventiva. També s’hi revisa l’evolució normativa
i pedagògica dels plans d’autoprotecció, els quals, en el marc d’una escola que promou
la seguretat, es converteixen, a més d’un protocol de gestió, en un instrument per conscienciar
i educar els hàbits i les pautes per tal de viure de manera més segura i saludable.
Finalment, s’hi analitza l’estructura dels plans d’autoprotecció des d’un enfocament cultural
orientat cap a la seguretat integral.
The aim of this article is to review certain technical, legislative and pedagogical considerations
regarding self-protection plans and their educational potential. We examine the importance
of building a culture of prevention as a strategy to ensure safety in schools that have
witnessed the evolution of hypotheses in this area, from extreme, clearly therapeutic propositions
to more recent focuses with a specific, preventive orientation. The regulatory and
pedagogical evolution of self-protection plans is also reviewed. In the framework of a school
that promotes safety, these plans become not only management protocols but an instrument
to increase awareness of and educate in habits and standards that are conducive to leading
a safer and healthier life. Finally, the structure of self-protection plans is analysed through
a cultural focus based on integral security.
Note
Reproducció del document publicat a: https://educar.uab.cat/article/view/v50-n2-castro (Exemplar dedicat a: La seguridad como factor clave en las organizaciones educativas)
Language
Castellano
Publisher
Universitat Autònoma de Barcelona (UAB)
Publication date
2014-07Is part of
Educar, Vol. 50, núm. 2, p. 265-284
Subject (LEMAC)
Protecció civil
Gestió d'emergències--Planificació
Seguretat ciutadana
Documents to download
194.5Kb
This item appears in the following Collection(s)
Rights
L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Related Items
Displaying related items by Title and Subject.
-
La planificació en les polítiques de seguretat. El pla general de seguretat de Catalunya (2009)
Solores Arroyta, Jesús A.; Costa Arranz, Santiago (Revista Catalana de Seguretat Pública, Núm. 20, 2009-05) -
La gestió del risc al territori: les polítiques d'emergència i protecció civil a la urbanització dispersa (2010)
Muñoz, Francesc (Revista Catalana de Seguretat Pública, Núm. 23, 2010-11) -
Aproximació a la combinació de territori i riscos de protecció civil a Catalunya (2010)
Tisaire Berga, David (Revista Catalana de Seguretat Pública, Núm. 23, 2010-11)