1 Resum AP7

Es presenten els increments absoluts 2019-2022 d’IMD total i de pesants (\(\frac{Vehicles}{Dia}\)), així com de la Durada total de les Retencions (Hores), del nombre de vegades que s’ha produït una retenció -Freqüència- i de la Durada Mitjana de la retenció (\(\frac{Hores}{Retenció}\)) que s’esdevé de dividir la Durada Total per la Freqüència.

Es tracta d’acumulats anuals i es fa per cadascun dels trams.

Evolució de la IMD i Retencions de l’AP7. 2019-2022
Mobilitat.incIMD
Retencions
Tram incTot incPes incDur incFrq incDurMit
Ulldecona-Aldea 7433 2339 133 4 -1.91
Aldea-Ampolla 10703 3916 160 9 -0.79
Ampolla-Ametlla 3496 1767 452 19 0.09
Ametlla-Hospitalet 7481 2522 401 14 -0.87
Hospitalet- Cambrils 11748 4496 118 3 -1.02
Cambrils-Vilafortuny 12899 4768 149 4 0.84
Vilafortuny-Vilaseca 11238 4377 92 2 2.21
Vilaseca-Constantí 12556 4235 94 3 4.38
Constantí-La mora 13498 4962 206 7 0.36
La mora-Roda de Berà 17583 3716 340 20 0.08
Roda de Berà-Vendrell 16577 3006 51 9 -1.98
Vendrell-Els monjos 22453 6887 217 24 -1.10
Els monjos-Vilafranca 26166 8516 431 14 0.41
Vilafranca- La Granada 19725 5963 47 25 -0.42
La Granada-Gelida 29094 8336 539 47 -0.61
Gelida-Martorell 26008 7602 1109 63 0.26
Martorell-Papiol 6177 1684 1605 84 0.62
Papiol-Rubí 20298 2238 -727 -74 -0.20
Rubí-C16 13509 7907 288 99 -0.22
C16-Bellatera 849 4371 362 100 -0.10
Bellaterra-C58 -2524 5105 561 106 -0.05
C58-Ripollet 4674 145 613 197 0.04
Ripollet-StaPerpetua 15779 4334 95 2 0.15
StaPerpetua-C59 18157 2976 127 44 -0.04
C59-Mollet -16818 -3638 268 57 0.08
Mollet-Montmeló -23112 -3635 463 82 0.18
MontMeló-Granollers 19319 8737 589 116 0.09
Ganollers-C60 22869 5381 680 67 0.05
C60-laRoca 26526 4158 153 28 0.31
LaRoca-SntCeloni 10080 2781 443 15 -0.05
SntCeloni-Hostalric 14339 5106 390 10 0.19
Hostalric-C-35 16603 4110 164 12 0.19
C-35-Aeroport 15977 4649 -6 1 -1.61
Aeroport-Perelló 15441 4027 -63 -1 -1.64
Perelló-Salt 4659 -246 5 1 0.20
Salt-Taialà 8201 1889 -88 -4 -0.69
Taialà-Medinyà 13055 3039 -16 -2 0.05
Medinyà-Fellines 12643 2717 -197 -7 -1.19
Fellines-Orriols 17712 3751 -49 2 -3.72
Orriols-Borrassà 14743 3478 203 7 0.16
Borrassà-Cabanes 8853 2746 8 1 0.04
Cabanes-Jonquera 9415 3268 273 4 1.11
Jonquera-Frontera 6528 1208 -594 -32 -0.30
AP7+ 14127 4180 11828 1297 0.53
AP7- -14151 -2507 -1740 -121 -0.92

La majoria de trams sofreixen un augment del trànsit post-peatges, excepte:

que baixen pel que fa al trànsit, tot i que les retencions augmenten. En particular al tram Bellaterra-C58 baixa el trànsit total, però augmenta el trànsit de pesants.

Per contra, destaquen els trams:

En els que malgrat incrementar-se la mobilitat les retencions s’han reduït.

Del gràfic següent se’n desprèn que en general hi ha una relació entre l’increment de la durada e la retenció i la freqüència, però destaquen:

Els trams destacats en negreta haurien de ser els prioritaris quant a l’anàlisi.

Com a trams de mobilitat incrementada però que han millorat destaca Papiol-Rubí gràcies a el nou enllaç tot i que com veurem més endavant la millora només és en sentit Nord.

En el següent gràfic (Increments de Durada respecte Increment de IMD) es posa de manifest el comentat abans quant a trams que perden mobilitat però que augmenten les retencions o que les retencions augmenten molt més del que es correspondria per l’augment de mobilitat sofert Martorell-Papiol, C58-Ripollet, Ampolla-Ametlla-Hospitalet, Gelida-Martorell)

Aquest fenomen denota que el problema no és de capacitat del tram sinó que pot estar afectant el funcionament de les interseccions de les que el tram s’alimenta/evacua. El cas de Gelida-Martorell podria estar combinant les dues causes (Capacitat i Interseccions)

Fent l’exercici anàleg a l’anterior però amb l’increment de Vehicles pesants destaca un cop més Martorell-Papiol (també en part Gelida-Martorell que com hem dit barreja efectes) i C58-Ripollet presenten un augment de retenció que no es justifica per l’augment dels pesants.

La intensitat de pesants tampoc és un problema als trams C59-Mollet-Montmeló on tot i baixar les retencions augmenten.

Finalment, cal considerar els trams en els que la durada mitjana de la retenció ha augmentat més (\[ Icrement\ Durada \ Mitjana \ge 36 \ minuts\])

Principals Increments de Durada Mitjana de retenció. 2019-2022
Tram incDurMit
Cambrils-Vilafortuny 0.84
Vilafortuny-Vilaseca 2.21
Vilaseca-Constantí 4.38
Martorell-Papiol 0.62
Cabanes-Jonquera 1.11

2 Causes de les Retencions

Es presenten els indicadors de retencions segons la causa de les mateixes, Circulació, quan se supera la capacitat del tram, i per la resta de causes que exigeixen intervenció a la via per part nostra (accidents, avaries, vessaments, retirades, investigacions…).

Evolució de les Retencions de l’AP7 per causa. 2019-2022
Circulació
Op.Vials
Tram incDur incFrq incDurMit incDur incFrq incDurMit
Ulldecona-Aldea -76.21 1.26 -3.05 221.53 2.15 -1.86
Aldea-Ampolla 78.02 2.47 0.31 83.31 4.65 -1.10
Ampolla-Ametlla 110.49 5.21 -0.40 346.70 11.36 0.38
Ametlla-Hospitalet 59.72 4.08 -1.29 364.24 7.23 -0.67
Hospitalet- Cambrils -31.55 -0.38 -2.88 151.80 1.79 -0.33
Cambrils-Vilafortuny -16.40 0.06 -0.84 161.56 3.89 1.97
Vilafortuny-Vilaseca -4.45 -1.00 -4.45 107.59 1.00 5.96
Vilaseca-Constantí -10.00 -1.67 -1.31 105.91 3.60 3.95
Constantí-La mora 24.26 0.67 -0.23 181.01 5.33 1.10
La mora-Roda de Berà 119.84 7.27 0.04 220.30 9.91 -0.19
Roda de Berà-Vendrell -28.98 3.50 -2.74 79.48 4.25 -0.67
Vendrell-Els monjos 56.69 13.20 -2.60 153.93 8.80 1.87
Els monjos-Vilafranca 254.51 9.58 0.13 178.48 2.33 1.04
Vilafranca- La Granada 44.47 20.50 -0.67 1.08 0.50 -0.04
La Granada-Gelida 191.22 21.00 -1.01 350.20 19.91 0.44
Gelida-Martorell 565.34 28.36 0.27 541.87 27.82 0.44
Martorell-Papiol 1049.63 49.44 0.54 550.16 25.56 1.16
Papiol-Rubí -591.29 -42.20 -0.34 -136.36 -30.80 0.14
Rubí-C16 82.88 45.00 -0.57 207.63 46.67 0.27
C16-Bellatera 205.52 64.33 -0.42 153.86 23.33 0.48
Bellaterra-C58 447.30 66.75 0.01 109.02 26.00 -0.12
C58-Ripollet 732.73 227.00 0.00 -126.36 -31.50 -0.23
Ripollet-StaPerpetua 222.88 50.50 0.10 -125.13 -42.50 0.06
StaPerpetua-C59 77.36 30.00 -0.26 40.60 6.00 0.38
C59-Mollet 142.94 27.00 0.04 116.21 22.67 0.15
Mollet-Montmeló 374.10 56.00 0.28 102.07 21.00 0.05
MontMeló-Granollers 536.08 91.67 0.18 54.51 17.00 -0.15
Ganollers-C60 517.22 42.17 0.13 157.92 20.83 -0.18
C60-laRoca 176.65 33.50 0.29 -32.90 -1.00 -0.66
LaRoca-SntCeloni 337.34 11.08 -0.30 103.71 3.00 0.55
SntCeloni-Hostalric 5.34 4.00 -0.68 482.04 4.79 1.66
Hostalric-C-35 50.63 5.25 0.12 111.12 4.39 0.58
C-35-Aeroport -48.43 -1.33 -2.12 49.16 0.88 -1.14
Aeroport-Perelló -53.23 -1.80 -1.71 -8.24 2.00 -1.92
Perelló-Salt -4.83 -2.00 -0.57 9.99 4.00 -0.36
Salt-Taialà -141.79 -5.00 -3.68 53.48 3.40 0.25
Taialà-Medinyà -67.51 -2.00 -3.21 52.72 1.20 1.81
Medinyà-Fellines -182.52 -2.39 -4.95 -17.34 -2.57 0.95
Fellines-Orriols -78.10 -0.14 -8.11 26.62 2.24 0.18
Orriols-Borrassà -47.95 0.56 -2.27 266.05 4.00 3.01
Borrassà-Cabanes -39.53 -0.81 -2.00 52.77 1.32 2.21
Cabanes-Jonquera -58.53 0.00 -1.61 325.76 2.92 2.87
AP7 -422.44 -15.86 -1.06 -160.67 -8.14 -0.65

3 Resultats per Pk

3.1 Retencions Totals

3.2 Retencions per Circulació

3.3 Retencions per Actuacions a la Via

4 Mapa dels Trams. Increments de Mobilitat.

4.1 Mobilitat Total

4.2 Mobilitat Pesants

5 Interseccions

6 Conclusions

Desprès de l’alliberament dels peatges de l’AP7 s’ha produït un increment tant de les retencions com dels accidents en aquesta via com a conseqüència de l’increment de trànsit que ha portat la gratuitat.

Els objectius d’aquest document són:

No tots els trams de la via han sofert un increment de trànsit ja que, en particular l’alliberament de la C33 (i posteriorment l’ampliació de la C17 que no afecta al periode estudiat encara) fa que s’hagi produit també una certa redistribució del trànsit. Especialment sagnants són els casos dels trams en que tot i disminuir el trànsit s’observa un increment de les retencions.

Es comparen aquí els valors totals de l’any 2019 (pre-alliberament) i el 2022 (post-alliberament) per trams homogenis, per PK i per causa de la retenció. Els indicadors que s’utilitzaran són:

7 Annex

Trams on baixa la Mobilitat i s’incrementen les Retencions. 2019-2022
Tram incTot incPes incDur incFrq incDurMit
Bellaterra-C58 -2523.6 5104.6 560.5 105.5 -0.1
C59-Mollet -16817.6 -3638.3 267.8 56.7 0.1
Mollet-Montmeló -23111.7 -3634.9 463.2 82.0 0.2
Trams de Durada de Retenció superior a la Freqüència corresponent. 2019-2022
Tram incTot incPes incDur incFrq incDurMit
Gelida-Martorell 26008.0 7601.5 1109.2 62.9 0.3
Martorell-Papiol 6176.9 1684.0 1604.6 84.1 0.6
AP7+ 14126.6 4180.2 11827.6 1296.9 0.5
Trams on s’ha incrementat més la Freqüència. 2019-2022
Tram incTot incPes incDur incFrq incDurMit
Rubí-C16 13508.7 7907.1 288.4 99.0 -0.2
C16-Bellatera 848.8 4371.3 361.6 100.0 -0.1
Bellaterra-C58 -2523.6 5104.6 560.5 105.5 -0.1
C58-Ripollet 4673.9 145.1 612.8 197.0 0.0
MontMeló-Granollers 19319.4 8736.7 589.3 115.7 0.1
AP7+ 14126.6 4180.2 11827.6 1296.9 0.5
Trams on s’ha incrementat més la Durada Mitjana
Tram incDurMit
Cambrils-Vilafortuny 0.8
Vilafortuny-Vilaseca 2.2
Vilaseca-Constantí 4.4
Martorell-Papiol 0.6
Cabanes-Jonquera 1.1
Trams on la Durada per Operacions Vials supera a la de Circulació. 2019-2022
Tram incDurCir incDurOV
Ulldecona-Aldea -76.2 221.5
Aldea-Ampolla 78.0 83.3
Ampolla-Ametlla 110.5 346.7
Ametlla-Hospitalet 59.7 364.2
Hospitalet- Cambrils -31.5 151.8
Cambrils-Vilafortuny -16.4 161.6
Vilafortuny-Vilaseca -4.5 107.6
Vilaseca-Constantí -10.0 105.9
Constantí-La mora 24.3 181.0
La mora-Roda de Berà 119.8 220.3
Roda de Berà-Vendrell -29.0 79.5
Vendrell-Els monjos 56.7 153.9
La Granada-Gelida 191.2 350.2
Rubí-C16 82.9 207.6
SntCeloni-Hostalric 5.3 482.0
Hostalric-C-35 50.6 111.1
C-35-Aeroport -48.4 49.2
Perelló-Salt -4.8 10.0
Salt-Taialà -141.8 53.5
Taialà-Medinyà -67.5 52.7
Fellines-Orriols -78.1 26.6
Orriols-Borrassà -48.0 266.1
Borrassà-Cabanes -39.5 52.8
Cabanes-Jonquera -58.5 325.8
Trams on la Durada per Circulació supera a la de Operacions Vials. 2019-2022
Tram incDurCir incDurOV
Els monjos-Vilafranca 254.5 178.5
Vilafranca- La Granada 44.5 1.1
Gelida-Martorell 565.3 541.9
Martorell-Papiol 1049.6 550.2
C16-Bellatera 205.5 153.9
Bellaterra-C58 447.3 109.0
C58-Ripollet 732.7 -126.4
Ripollet-StaPerpetua 222.9 -125.1
StaPerpetua-C59 77.4 40.6
C59-Mollet 142.9 116.2
Mollet-Montmeló 374.1 102.1
MontMeló-Granollers 536.1 54.5
Ganollers-C60 517.2 157.9
C60-laRoca 176.6 -32.9
LaRoca-SntCeloni 337.3 103.7
Trams on la Freqüència per Operacions Vials supera a la de Circulació. 2019-2022
Tram incFrqCir incFrqOV
Ulldecona-Aldea 1.3 2.2
Aldea-Ampolla 2.5 4.6
Ampolla-Ametlla 5.2 11.4
Ametlla-Hospitalet 4.1 7.2
Hospitalet- Cambrils -0.4 1.8
Cambrils-Vilafortuny 0.1 3.9
Vilafortuny-Vilaseca -1.0 1.0
Vilaseca-Constantí -1.7 3.6
Constantí-La mora 0.7 5.3
La mora-Roda de Berà 7.3 9.9
Roda de Berà-Vendrell 3.5 4.2
Rubí-C16 45.0 46.7
SntCeloni-Hostalric 4.0 4.8
C-35-Aeroport -1.3 0.9
Aeroport-Perelló -1.8 2.0
Perelló-Salt -2.0 4.0
Salt-Taialà -5.0 3.4
Taialà-Medinyà -2.0 1.2
Fellines-Orriols -0.1 2.2
Orriols-Borrassà 0.6 4.0
Borrassà-Cabanes -0.8 1.3
Cabanes-Jonquera 0.0 2.9
Trams on la Freqüència per Circulació supera a la de Operacions Vials. 2019-2022
Tram incFrqCir incFrqOV
Trams on la Durada Mitjana per Operacions Vials supera a la de Circulació. 2019-2022
Tram incDurMitCir incDurMitOV
Ampolla-Ametlla -0.4 0.4
Cambrils-Vilafortuny -0.8 2.0
Vilafortuny-Vilaseca -4.5 6.0
Vilaseca-Constantí -1.3 3.9
Constantí-La mora -0.2 1.1
Vendrell-Els monjos -2.6 1.9
Els monjos-Vilafranca 0.1 1.0
La Granada-Gelida -1.0 0.4
Gelida-Martorell 0.3 0.4
Martorell-Papiol 0.5 1.2
Papiol-Rubí -0.3 0.1
Rubí-C16 -0.6 0.3
C16-Bellatera -0.4 0.5
StaPerpetua-C59 -0.3 0.4
C59-Mollet 0.0 0.2
LaRoca-SntCeloni -0.3 0.5
SntCeloni-Hostalric -0.7 1.7
Hostalric-C-35 0.1 0.6
Salt-Taialà -3.7 0.2
Taialà-Medinyà -3.2 1.8
Medinyà-Fellines -5.0 0.9
Fellines-Orriols -8.1 0.2
Orriols-Borrassà -2.3 3.0
Borrassà-Cabanes -2.0 2.2
Cabanes-Jonquera -1.6 2.9
Trams on la Durada Mitjana per Circulació supera a la de Operacions Vials. 2019-2022
Tram incDurMitCir incDurMitOV
Aldea-Ampolla 0.3 -1.1
La mora-Roda de Berà 0.0 -0.2
Bellaterra-C58 0.0 -0.1
Ripollet-StaPerpetua 0.1 0.1
Mollet-Montmeló 0.3 0.1
MontMeló-Granollers 0.2 -0.1
Ganollers-C60 0.1 -0.2
C60-laRoca 0.3 -0.7