Es presenten els increments absoluts 2019-2022 d’IMD total i de pesants (\(\frac{Vehicles}{Dia}\)), així com de la Durada total de les Retencions (Hores), del nombre de vegades que s’ha produït una retenció -Freqüència- i de la Durada Mitjana de la retenció (\(\frac{Hores}{Retenció}\)) que s’esdevé de dividir la Durada Total per la Freqüència.
Es tracta d’acumulats anuals i es fa per cadascun dels trams.
Tram | incTot | incPes | incDur | incFrq | incDurMit |
---|---|---|---|---|---|
Ulldecona-Aldea | 7433 | 2339 | 133 | 4 | -1.91 |
Aldea-Ampolla | 10703 | 3916 | 160 | 9 | -0.79 |
Ampolla-Ametlla | 3496 | 1767 | 452 | 19 | 0.09 |
Ametlla-Hospitalet | 7481 | 2522 | 401 | 14 | -0.87 |
Hospitalet- Cambrils | 11748 | 4496 | 118 | 3 | -1.02 |
Cambrils-Vilafortuny | 12899 | 4768 | 149 | 4 | 0.84 |
Vilafortuny-Vilaseca | 11238 | 4377 | 92 | 2 | 2.21 |
Vilaseca-Constantí | 12556 | 4235 | 94 | 3 | 4.38 |
Constantí-La mora | 13498 | 4962 | 206 | 7 | 0.36 |
La mora-Roda de Berà | 17583 | 3716 | 340 | 20 | 0.08 |
Roda de Berà-Vendrell | 16577 | 3006 | 51 | 9 | -1.98 |
Vendrell-Els monjos | 22453 | 6887 | 217 | 24 | -1.10 |
Els monjos-Vilafranca | 26166 | 8516 | 431 | 14 | 0.41 |
Vilafranca- La Granada | 19725 | 5963 | 47 | 25 | -0.42 |
La Granada-Gelida | 29094 | 8336 | 539 | 47 | -0.61 |
Gelida-Martorell | 26008 | 7602 | 1109 | 63 | 0.26 |
Martorell-Papiol | 6177 | 1684 | 1605 | 84 | 0.62 |
Papiol-Rubí | 20298 | 2238 | -727 | -74 | -0.20 |
Rubí-C16 | 13509 | 7907 | 288 | 99 | -0.22 |
C16-Bellatera | 849 | 4371 | 362 | 100 | -0.10 |
Bellaterra-C58 | -2524 | 5105 | 561 | 106 | -0.05 |
C58-Ripollet | 4674 | 145 | 613 | 197 | 0.04 |
Ripollet-StaPerpetua | 15779 | 4334 | 95 | 2 | 0.15 |
StaPerpetua-C59 | 18157 | 2976 | 127 | 44 | -0.04 |
C59-Mollet | -16818 | -3638 | 268 | 57 | 0.08 |
Mollet-Montmeló | -23112 | -3635 | 463 | 82 | 0.18 |
MontMeló-Granollers | 19319 | 8737 | 589 | 116 | 0.09 |
Ganollers-C60 | 22869 | 5381 | 680 | 67 | 0.05 |
C60-laRoca | 26526 | 4158 | 153 | 28 | 0.31 |
LaRoca-SntCeloni | 10080 | 2781 | 443 | 15 | -0.05 |
SntCeloni-Hostalric | 14339 | 5106 | 390 | 10 | 0.19 |
Hostalric-C-35 | 16603 | 4110 | 164 | 12 | 0.19 |
C-35-Aeroport | 15977 | 4649 | -6 | 1 | -1.61 |
Aeroport-Perelló | 15441 | 4027 | -63 | -1 | -1.64 |
Perelló-Salt | 4659 | -246 | 5 | 1 | 0.20 |
Salt-Taialà | 8201 | 1889 | -88 | -4 | -0.69 |
Taialà-Medinyà | 13055 | 3039 | -16 | -2 | 0.05 |
Medinyà-Fellines | 12643 | 2717 | -197 | -7 | -1.19 |
Fellines-Orriols | 17712 | 3751 | -49 | 2 | -3.72 |
Orriols-Borrassà | 14743 | 3478 | 203 | 7 | 0.16 |
Borrassà-Cabanes | 8853 | 2746 | 8 | 1 | 0.04 |
Cabanes-Jonquera | 9415 | 3268 | 273 | 4 | 1.11 |
Jonquera-Frontera | 6528 | 1208 | -594 | -32 | -0.30 |
AP7+ | 14127 | 4180 | 11828 | 1297 | 0.53 |
AP7- | -14151 | -2507 | -1740 | -121 | -0.92 |
La majoria de trams sofreixen un augment del trànsit post-peatges, excepte:
Bellaterra - C58
C59 - Mollet
Mollet - Montmeló
que baixen pel que fa al trànsit, tot i que les retencions augmenten. En particular al tram Bellaterra-C58 baixa el trànsit total, però augmenta el trànsit de pesants.
Per contra, destaquen els trams:
Papiol-Rubí (entrada en funcionament del nou accés del Papiol)
C35-Orriols (Varis trams de Girona)
Jonquera-Frontera
En els que malgrat incrementar-se la mobilitat les retencions s’han reduït.
Del gràfic següent se’n desprèn que en general hi ha una relació entre l’increment de la durada e la retenció i la freqüència, però destaquen:
el tram Gelida-Martorell-Papiol per presentar una Durada molt superior a la que li correspondria per la freqüència de les retencions.
el tram Rubí-C16-Bellaterra-C58-Ripollet (especialment el darrer) juntament amb el de Montmeló-Granollers per una elevada freqüència de retenció.
Els trams destacats en negreta haurien de ser els prioritaris quant a l’anàlisi.
Com a trams de mobilitat incrementada però que han millorat destaca Papiol-Rubí gràcies a el nou enllaç tot i que com veurem més endavant la millora només és en sentit Nord.
En el següent gràfic (Increments de Durada respecte Increment de IMD) es posa de manifest el comentat abans quant a trams que perden mobilitat però que augmenten les retencions o que les retencions augmenten molt més del que es correspondria per l’augment de mobilitat sofert Martorell-Papiol, C58-Ripollet, Ampolla-Ametlla-Hospitalet, Gelida-Martorell)
Aquest fenomen denota que el problema no és de capacitat del tram sinó que pot estar afectant el funcionament de les interseccions de les que el tram s’alimenta/evacua. El cas de Gelida-Martorell podria estar combinant les dues causes (Capacitat i Interseccions)
Fent l’exercici anàleg a l’anterior però amb l’increment de Vehicles pesants destaca un cop més Martorell-Papiol (també en part Gelida-Martorell que com hem dit barreja efectes) i C58-Ripollet presenten un augment de retenció que no es justifica per l’augment dels pesants.
La intensitat de pesants tampoc és un problema als trams C59-Mollet-Montmeló on tot i baixar les retencions augmenten.
Finalment, cal considerar els trams en els que la durada mitjana de la retenció ha augmentat més (\[ Icrement\ Durada \ Mitjana \ge 36 \ minuts\])
Tram | incDurMit |
---|---|
Cambrils-Vilafortuny | 0.84 |
Vilafortuny-Vilaseca | 2.21 |
Vilaseca-Constantí | 4.38 |
Martorell-Papiol | 0.62 |
Cabanes-Jonquera | 1.11 |
Es presenten els indicadors de retencions segons la causa de les mateixes, Circulació, quan se supera la capacitat del tram, i per la resta de causes que exigeixen intervenció a la via per part nostra (accidents, avaries, vessaments, retirades, investigacions…).
Tram | incDur | incFrq | incDurMit | incDur | incFrq | incDurMit |
---|---|---|---|---|---|---|
Ulldecona-Aldea | -76.21 | 1.26 | -3.05 | 221.53 | 2.15 | -1.86 |
Aldea-Ampolla | 78.02 | 2.47 | 0.31 | 83.31 | 4.65 | -1.10 |
Ampolla-Ametlla | 110.49 | 5.21 | -0.40 | 346.70 | 11.36 | 0.38 |
Ametlla-Hospitalet | 59.72 | 4.08 | -1.29 | 364.24 | 7.23 | -0.67 |
Hospitalet- Cambrils | -31.55 | -0.38 | -2.88 | 151.80 | 1.79 | -0.33 |
Cambrils-Vilafortuny | -16.40 | 0.06 | -0.84 | 161.56 | 3.89 | 1.97 |
Vilafortuny-Vilaseca | -4.45 | -1.00 | -4.45 | 107.59 | 1.00 | 5.96 |
Vilaseca-Constantí | -10.00 | -1.67 | -1.31 | 105.91 | 3.60 | 3.95 |
Constantí-La mora | 24.26 | 0.67 | -0.23 | 181.01 | 5.33 | 1.10 |
La mora-Roda de Berà | 119.84 | 7.27 | 0.04 | 220.30 | 9.91 | -0.19 |
Roda de Berà-Vendrell | -28.98 | 3.50 | -2.74 | 79.48 | 4.25 | -0.67 |
Vendrell-Els monjos | 56.69 | 13.20 | -2.60 | 153.93 | 8.80 | 1.87 |
Els monjos-Vilafranca | 254.51 | 9.58 | 0.13 | 178.48 | 2.33 | 1.04 |
Vilafranca- La Granada | 44.47 | 20.50 | -0.67 | 1.08 | 0.50 | -0.04 |
La Granada-Gelida | 191.22 | 21.00 | -1.01 | 350.20 | 19.91 | 0.44 |
Gelida-Martorell | 565.34 | 28.36 | 0.27 | 541.87 | 27.82 | 0.44 |
Martorell-Papiol | 1049.63 | 49.44 | 0.54 | 550.16 | 25.56 | 1.16 |
Papiol-Rubí | -591.29 | -42.20 | -0.34 | -136.36 | -30.80 | 0.14 |
Rubí-C16 | 82.88 | 45.00 | -0.57 | 207.63 | 46.67 | 0.27 |
C16-Bellatera | 205.52 | 64.33 | -0.42 | 153.86 | 23.33 | 0.48 |
Bellaterra-C58 | 447.30 | 66.75 | 0.01 | 109.02 | 26.00 | -0.12 |
C58-Ripollet | 732.73 | 227.00 | 0.00 | -126.36 | -31.50 | -0.23 |
Ripollet-StaPerpetua | 222.88 | 50.50 | 0.10 | -125.13 | -42.50 | 0.06 |
StaPerpetua-C59 | 77.36 | 30.00 | -0.26 | 40.60 | 6.00 | 0.38 |
C59-Mollet | 142.94 | 27.00 | 0.04 | 116.21 | 22.67 | 0.15 |
Mollet-Montmeló | 374.10 | 56.00 | 0.28 | 102.07 | 21.00 | 0.05 |
MontMeló-Granollers | 536.08 | 91.67 | 0.18 | 54.51 | 17.00 | -0.15 |
Ganollers-C60 | 517.22 | 42.17 | 0.13 | 157.92 | 20.83 | -0.18 |
C60-laRoca | 176.65 | 33.50 | 0.29 | -32.90 | -1.00 | -0.66 |
LaRoca-SntCeloni | 337.34 | 11.08 | -0.30 | 103.71 | 3.00 | 0.55 |
SntCeloni-Hostalric | 5.34 | 4.00 | -0.68 | 482.04 | 4.79 | 1.66 |
Hostalric-C-35 | 50.63 | 5.25 | 0.12 | 111.12 | 4.39 | 0.58 |
C-35-Aeroport | -48.43 | -1.33 | -2.12 | 49.16 | 0.88 | -1.14 |
Aeroport-Perelló | -53.23 | -1.80 | -1.71 | -8.24 | 2.00 | -1.92 |
Perelló-Salt | -4.83 | -2.00 | -0.57 | 9.99 | 4.00 | -0.36 |
Salt-Taialà | -141.79 | -5.00 | -3.68 | 53.48 | 3.40 | 0.25 |
Taialà-Medinyà | -67.51 | -2.00 | -3.21 | 52.72 | 1.20 | 1.81 |
Medinyà-Fellines | -182.52 | -2.39 | -4.95 | -17.34 | -2.57 | 0.95 |
Fellines-Orriols | -78.10 | -0.14 | -8.11 | 26.62 | 2.24 | 0.18 |
Orriols-Borrassà | -47.95 | 0.56 | -2.27 | 266.05 | 4.00 | 3.01 |
Borrassà-Cabanes | -39.53 | -0.81 | -2.00 | 52.77 | 1.32 | 2.21 |
Cabanes-Jonquera | -58.53 | 0.00 | -1.61 | 325.76 | 2.92 | 2.87 |
AP7 | -422.44 | -15.86 | -1.06 | -160.67 | -8.14 | -0.65 |
Desprès de l’alliberament dels peatges de l’AP7 s’ha produït un increment tant de les retencions com dels accidents en aquesta via com a conseqüència de l’increment de trànsit que ha portat la gratuitat.
Els objectius d’aquest document són:
Quantificar objectivament quin és el grau d’empitjorament del nivell de servei de la via.
Identificar aquells trams on ha empitjorat més per tal de definir-los com a prioritaris en el seu tractament.
Proposar les mesures pal·liatives que corresponguin pels trams triats.
No tots els trams de la via han sofert un increment de trànsit ja que, en particular l’alliberament de la C33 (i posteriorment l’ampliació de la C17 que no afecta al periode estudiat encara) fa que s’hagi produit també una certa redistribució del trànsit. Especialment sagnants són els casos dels trams en que tot i disminuir el trànsit s’observa un increment de les retencions.
Es comparen aquí els valors totals de l’any 2019 (pre-alliberament) i el 2022 (post-alliberament) per trams homogenis, per PK i per causa de la retenció. Els indicadors que s’utilitzaran són:
La intensitat de trànsit: \(\mathbf{IMD_{total}~i~IMD_{pesants}}\)
Freqüència Anual de retenció: \(\mathbf{n=\frac{Nombre~de~Retencions}{Any}}\)
Durada Anual de la retenció: \(\mathbf{\sum_{i=1}^{n}Hores~Retenció_{i}}\) on n és el número total de retencions
Durada Mitjana de la Retenció: \(\mathbf{\overline{Dur}=\frac{\sum_{i=1}^{n}Hores~Retenció_{i}}{\sum_{i=1}^{n}Freqüència_{i}}}\)
Tram | incTot | incPes | incDur | incFrq | incDurMit |
---|---|---|---|---|---|
Bellaterra-C58 | -2523.6 | 5104.6 | 560.5 | 105.5 | -0.1 |
C59-Mollet | -16817.6 | -3638.3 | 267.8 | 56.7 | 0.1 |
Mollet-Montmeló | -23111.7 | -3634.9 | 463.2 | 82.0 | 0.2 |
Tram | incTot | incPes | incDur | incFrq | incDurMit |
---|---|---|---|---|---|
Gelida-Martorell | 26008.0 | 7601.5 | 1109.2 | 62.9 | 0.3 |
Martorell-Papiol | 6176.9 | 1684.0 | 1604.6 | 84.1 | 0.6 |
AP7+ | 14126.6 | 4180.2 | 11827.6 | 1296.9 | 0.5 |
Tram | incTot | incPes | incDur | incFrq | incDurMit |
---|---|---|---|---|---|
Rubí-C16 | 13508.7 | 7907.1 | 288.4 | 99.0 | -0.2 |
C16-Bellatera | 848.8 | 4371.3 | 361.6 | 100.0 | -0.1 |
Bellaterra-C58 | -2523.6 | 5104.6 | 560.5 | 105.5 | -0.1 |
C58-Ripollet | 4673.9 | 145.1 | 612.8 | 197.0 | 0.0 |
MontMeló-Granollers | 19319.4 | 8736.7 | 589.3 | 115.7 | 0.1 |
AP7+ | 14126.6 | 4180.2 | 11827.6 | 1296.9 | 0.5 |
Tram | incDurMit |
---|---|
Cambrils-Vilafortuny | 0.8 |
Vilafortuny-Vilaseca | 2.2 |
Vilaseca-Constantí | 4.4 |
Martorell-Papiol | 0.6 |
Cabanes-Jonquera | 1.1 |
Tram | incDurCir | incDurOV |
---|---|---|
Ulldecona-Aldea | -76.2 | 221.5 |
Aldea-Ampolla | 78.0 | 83.3 |
Ampolla-Ametlla | 110.5 | 346.7 |
Ametlla-Hospitalet | 59.7 | 364.2 |
Hospitalet- Cambrils | -31.5 | 151.8 |
Cambrils-Vilafortuny | -16.4 | 161.6 |
Vilafortuny-Vilaseca | -4.5 | 107.6 |
Vilaseca-Constantí | -10.0 | 105.9 |
Constantí-La mora | 24.3 | 181.0 |
La mora-Roda de Berà | 119.8 | 220.3 |
Roda de Berà-Vendrell | -29.0 | 79.5 |
Vendrell-Els monjos | 56.7 | 153.9 |
La Granada-Gelida | 191.2 | 350.2 |
Rubí-C16 | 82.9 | 207.6 |
SntCeloni-Hostalric | 5.3 | 482.0 |
Hostalric-C-35 | 50.6 | 111.1 |
C-35-Aeroport | -48.4 | 49.2 |
Perelló-Salt | -4.8 | 10.0 |
Salt-Taialà | -141.8 | 53.5 |
Taialà-Medinyà | -67.5 | 52.7 |
Fellines-Orriols | -78.1 | 26.6 |
Orriols-Borrassà | -48.0 | 266.1 |
Borrassà-Cabanes | -39.5 | 52.8 |
Cabanes-Jonquera | -58.5 | 325.8 |
Tram | incDurCir | incDurOV |
---|---|---|
Els monjos-Vilafranca | 254.5 | 178.5 |
Vilafranca- La Granada | 44.5 | 1.1 |
Gelida-Martorell | 565.3 | 541.9 |
Martorell-Papiol | 1049.6 | 550.2 |
C16-Bellatera | 205.5 | 153.9 |
Bellaterra-C58 | 447.3 | 109.0 |
C58-Ripollet | 732.7 | -126.4 |
Ripollet-StaPerpetua | 222.9 | -125.1 |
StaPerpetua-C59 | 77.4 | 40.6 |
C59-Mollet | 142.9 | 116.2 |
Mollet-Montmeló | 374.1 | 102.1 |
MontMeló-Granollers | 536.1 | 54.5 |
Ganollers-C60 | 517.2 | 157.9 |
C60-laRoca | 176.6 | -32.9 |
LaRoca-SntCeloni | 337.3 | 103.7 |
Tram | incFrqCir | incFrqOV |
---|---|---|
Ulldecona-Aldea | 1.3 | 2.2 |
Aldea-Ampolla | 2.5 | 4.6 |
Ampolla-Ametlla | 5.2 | 11.4 |
Ametlla-Hospitalet | 4.1 | 7.2 |
Hospitalet- Cambrils | -0.4 | 1.8 |
Cambrils-Vilafortuny | 0.1 | 3.9 |
Vilafortuny-Vilaseca | -1.0 | 1.0 |
Vilaseca-Constantí | -1.7 | 3.6 |
Constantí-La mora | 0.7 | 5.3 |
La mora-Roda de Berà | 7.3 | 9.9 |
Roda de Berà-Vendrell | 3.5 | 4.2 |
Rubí-C16 | 45.0 | 46.7 |
SntCeloni-Hostalric | 4.0 | 4.8 |
C-35-Aeroport | -1.3 | 0.9 |
Aeroport-Perelló | -1.8 | 2.0 |
Perelló-Salt | -2.0 | 4.0 |
Salt-Taialà | -5.0 | 3.4 |
Taialà-Medinyà | -2.0 | 1.2 |
Fellines-Orriols | -0.1 | 2.2 |
Orriols-Borrassà | 0.6 | 4.0 |
Borrassà-Cabanes | -0.8 | 1.3 |
Cabanes-Jonquera | 0.0 | 2.9 |
Tram | incFrqCir | incFrqOV |
---|---|---|
Tram | incDurMitCir | incDurMitOV |
---|---|---|
Ampolla-Ametlla | -0.4 | 0.4 |
Cambrils-Vilafortuny | -0.8 | 2.0 |
Vilafortuny-Vilaseca | -4.5 | 6.0 |
Vilaseca-Constantí | -1.3 | 3.9 |
Constantí-La mora | -0.2 | 1.1 |
Vendrell-Els monjos | -2.6 | 1.9 |
Els monjos-Vilafranca | 0.1 | 1.0 |
La Granada-Gelida | -1.0 | 0.4 |
Gelida-Martorell | 0.3 | 0.4 |
Martorell-Papiol | 0.5 | 1.2 |
Papiol-Rubí | -0.3 | 0.1 |
Rubí-C16 | -0.6 | 0.3 |
C16-Bellatera | -0.4 | 0.5 |
StaPerpetua-C59 | -0.3 | 0.4 |
C59-Mollet | 0.0 | 0.2 |
LaRoca-SntCeloni | -0.3 | 0.5 |
SntCeloni-Hostalric | -0.7 | 1.7 |
Hostalric-C-35 | 0.1 | 0.6 |
Salt-Taialà | -3.7 | 0.2 |
Taialà-Medinyà | -3.2 | 1.8 |
Medinyà-Fellines | -5.0 | 0.9 |
Fellines-Orriols | -8.1 | 0.2 |
Orriols-Borrassà | -2.3 | 3.0 |
Borrassà-Cabanes | -2.0 | 2.2 |
Cabanes-Jonquera | -1.6 | 2.9 |
Tram | incDurMitCir | incDurMitOV |
---|---|---|
Aldea-Ampolla | 0.3 | -1.1 |
La mora-Roda de Berà | 0.0 | -0.2 |
Bellaterra-C58 | 0.0 | -0.1 |
Ripollet-StaPerpetua | 0.1 | 0.1 |
Mollet-Montmeló | 0.3 | 0.1 |
MontMeló-Granollers | 0.2 | -0.1 |
Ganollers-C60 | 0.1 | -0.2 |
C60-laRoca | 0.3 | -0.7 |